دروازه‌ای به جهان رسانه

درباره كتاب «نظريه رسانه» نوشته مظام بهرامي‌كميل

دروازه‌اي به جهان رسانه

حسين ذوقي

نظريه رسانه‌ها با عنوان فرعي جامعه‌شناسي ارتباطات كتابي است كاربردي براي دانشجويان. كتاب صرفاً رويكردي آكادميك به موضوعاتي در حوزه علوم دارد و شامل كلياتي در اين علم و تعاريف جامع در حوزه رسانه است. چنانچه خود شما به عنوان يك پيگير امور علم رسانه، بعد از مطالعه كتاب مشاهده خواهيد كرد، كتاب عموم نظريات جامعه‌شناختي ارتباطات در حوزه رسانه‌ها را برمي‌شمرد و بر هر كدام تعريفي كوتاه و تاريخچه‌اي تحليلي ارائه مي‌دهد.

البته چنانچه خود مولف در ابتداي كتاب و در مقدمه بخش اول تحت عنوان رويكردها و پارادايم‌هاي ارتباطات با ظرافت اشاره كرده است: با مطالعه كتاب‌ها، مقالات، پژوهش‌ها و به طور كلي ادبيات موجود در حوزه علوم ارتباطات، به اين نكته پي خواهيم برد كه در اين علم، نوعي آشفتگي و سردرگمي در حوزه‌هاي تحقيق وجود دارد.

اما منظور مولف از طرح چنين بحث راديكالي در مورد تماميت حوزه مطالعات و تحقيقات علوم ارتباطات و رسانه چيست و چرا پايه تحقيقات گسترده و كتاب جامع خود را بر چنين رويكرد راديكالي بنيان نهاده است؟

عموم فلاسفه و عالمان و نظريه‌پردازان جامعه‌نگر، مباحثي را در باب ارتباطات و در مواردي اندك در حوزه رسانه ارائه كرده‌اند. از كارل ماركس تا آنتوني گيدنز همگي اشاراتي هم به بحث رسانه كرده‌اند. در اين ميان هيچ‌گاه اين مباحث به شكلي جامع گردآوري نشده‌اند و براي يافتن هر كدام از اين بحث‌ها بايد جست‌وجوي فراواني در ميان جهاني از اطلاعات غيرتخصصي رسانه انجام داد. به قول مظام بهرامي‌كميل: اكثر كتاب‌هاي مربوط به علوم ارتباطات به كشكولي تبديل شده است كه در آن از شير مرغ تا جان آدميزاد پيدا مي‌شود. اين رويكرد مولف كتاب نظريه رسانه‌ها باعث شده از هر كشكولي اندكي برچيد و ثمره گردآوري او چنان شود كه كتاب حاضر بسيار كاربردي البته در حوزه آكادميك شود. اين كتاب براي دانشجوي فعال رشته ارتباطات و رسانه بسيار لازم و كيمياست.

كتاب مسلماً دروازه‌اي بسيار مطمئن و طلايي است براي ورود به جهان ارتباطات. نظريه رسانه‌ها راهنمايي است جامع براي ورود به جهان ارتباطات و رسانه.

كتاب از چهار بخش اصلي تشكيل شده است. بخش اول مربوط به شناخت رويكردها و پارادايم‌هاي ارتباطات است. در اين بخش با عموم مباحث پارادايم‌هاي رسانه‌اي آشنا خواهيم شد و در ادامه نظريه‌پردازان مهم جهان كه در حوزه ارتباطات و رسانه نظرياتي را ارائه داده‌اند خواهيم شناخت. اين نظريه‌پردازان دايره بزرگي از ماركس تا دنيس مك كوائيل را دربرمي‌گيرند.

بخش دوم به موضوع رابطه رسانه و سياست پرداخته است. در اين بخش با استفاده از نظريه استيون لوكس درباره چهره‌هاي قدرت، الگوي مناسبي براي تحليل رابطه رسانه‌ها با سياست و قدرت ارائه شده است.

فصل سوم كتاب به گفتمان فوكويي و تفاوت آن با مفاهيم هم‌خانواده مانند پارادايم، ايدئولوژي، هژموني و فرهنگ اختصاص يافته است. در فصل چهارم نيز انديشه‌هاي ارتباطي سه نظريه‌پرداز معاصر يعني كستلز، گيدنز و باومن با يكديگر مقايسه شده است.

كتاب نظريه رسانه نوشته مظام بهرامي‌كميل توسط نشر كوير در شمارگان 1500 نسخه چاپ و وارد بازار نشر شده است.

0 نظر:

ارسال یک نظر